Terapia Psychologiczna
Zapraszamy na indywidualne spotkania z psychologiem o charakterze terapeutycznym, które mają na celu m.in.:
· Pomoc w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, kryzysów rozwojowych oraz trudności adaptacyjnych;
· Udzielanie porad w rozwiązywaniu trudności w kontaktach rodzinnych, rówieśniczych i środowiskowych;
· Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania;
· Terapię zaburzeń emocjonalno-motywacyjnych: redukcję niepokoju i lęku poprzez kształtowanie pozytywnego myślenia o sobie, wzbudzanie motywacji do osiągnięć i zdobywania wiedzy poprzez indywidualne zadania motywacyjne, uczenie sposobów wyrażania emocji, dostosowania emocji do bodźców i sytuacji;
Konsultacje psychologiczne mają formę indywidualnych spotkań, gdzie poprzez rozmowę wspierającą, techniki arteterapeutyczne, gry, zabawy oraz dialog, wprowadza się dzieci w proces terapeutyczny. Oznacza to, że dzieci w bezpiecznych warunkach, na ścisłe określonych zasadach oraz w dostrojonej do indywidualnych potrzeb relacji z psychologiem, mogą czerpać z terapeutycznych (czyli leczących objawy) korzyści płynących ze spotkań.
Proces terapeutyczny składa się z różnych etapów. Jest zmienny i różnorodny w zależności od indywidualnych predyspozycji i uwarunkowań dziecka. Składa się na niego okres wstępnego wywiadu psychologicznego (dot. historii życia i rodziny widziany oczyma dziecka), okres adaptacji do terapii (budowanie zaufania, otwartości, poczucia bezpieczeństwa), okres zaangażowania (tworzy się silna wieź, zależność pomiędzy dzieckiem a psychologiem, niwelowanie destrukcyjnych wzorców zachowania, zastępowanie ich nowymi korzystnymi mechanizmami) oraz etap ostatni związany z zakończeniem terapii (przygotowanie do rozstania, nauka korzystania z nowego doświadczenia, nauka samodzielnego radzenia sobie z trudnościami i wyzwaniami świata zewnętrznego).
WSPOMAGANIE FUNKCJONOWANIA DZIECI
ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Funkcjonowanie społeczne i emocjonalne to jeden z kluczowych obszarów, w którym rozwój dziecka ze spektrum autyzmu przebiega nieprawidłowo. Dziecko z autyzmem ma zaburzoną zdolność uczestniczenia w interakcjach społecznych. Badania wykazały (L. Wing, J. Gould, 1979), że dzieci ze spektrum autyzmu mogą przejawiać różne wzorce zachowań w sytuacjach kontaktu z innymi. Jedną grupę stanowią dzieci, które najczęściej wycofują się, unikają interakcji z osobami dorosłymi i z rówieśnikami. Druga grupa to dzieci, które nie nawiązują spontanicznie kontaktu z innymi (poza sytuacjami, które służą zaspokojeniu ich potrzeb), ale akceptują próby nawiązania go przez innych. Trzecia grupa to dzieci, które spontaniczne nawiązują kontakt, ale robią to w sposób dziwny, nieadekwatny do sytuacji. Mogą np. zadawać ciągle te same pytania, mówić tylko na temat, który je interesuje, nie potrafią podtrzymać kontaktu i rozmowy przy temacie zaproponowanym przez rozmówcę. Dzieci z każdej z tych grup będą wymagały od terapeuty trochę innego podejścia do włączania w grupę rówieśniczą.
Grupowe zajęcia psychostymulacji dla dzieci ze spektrum autyzmu, a w szczególności z Zespołem Aspergera, czy z autyzmem wysokofunkcjonującym mają na celu rozwijanie umiejętności społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
W programie zajęć m.in.:
· integracja z rówieśnikami w grupie: wspólna zabawa, nauka komunikowania się, podejmowania współpracy
· rozwijanie umiejętności zabawy
· rozwijanie społecznych umiejętności: przestrzegania reguł pracy w grupie, czekania na swoją kolej, zgłaszania się, skupiania uwagi, reagowania na polecenia
· przenoszenie uczonych umiejętności na sytuacje codzienne.
Zajęcia odbywają się w małych grupach (4 – 6-osobowych), dobranych pod względem wieku i umiejętności. Przed zajęciami zapraszamy na wstępną konsultację służącą właściwemu dopasowaniu dzieci do grup.